Gæsteblog: Dad Rocks! om remix-konkurrencer og stor interesse fra udlandet

Ét af vores nye tiltag hos Creative Commons Danmark er, at vi her på bloggen oftere vil give mikrofonen videre til brugere af Creative Commons licenser, og bede dem gæsteblogge om dels hvordan de bruger CC-licenserne og dels hvordan det har hjulpet dem nærmere deres mål.
Første gæsteblogger i år er dansk/islandske Snævar Albertsson, bedre kendt som én-mandsbandet Dad Rocks! (skrives med udråbstegn) og samtidig manden bag pladeselskabet Father Figure Records – som deltog i vores nyligt afholdte arrangementer i København og Aarhus (i samarbejde med KODA) om nye forretningsmodeller indenfor musik.

“Første gang jeg faldt over Creative Commons var til et foredrag på Aarhus Universitet, hvor jeg læser Æstetik og Kultur. Det gav mening med det samme. Jeg havde ofte spekuleret på, hvordan jeg kunne lade mine fans dele min musik uden at skulle ofre alle mine rettigheder. Siden da har jeg læst to bøger af Lawrence Lessig, som har været enormt inspirerende. Jeg har for nyligt indspillet mit debut-album under navnet ‘Dad Rocks!’, og mange mennesker beskriver musikken som folk-pop. Albummet, som hedder “Mount Modern’, er licenseret under BY-NC-SA licensen. Dette har givet mine fans (og alle andre) muligheden for at remixe min musik, og det er præcis, hvad jeg opfordret dem til at gøre. På mine forskellige sociale medieplatforme har jeg spurgt mine fans om de var interesseret i at samarbejde om at lave ‘Mount Modern’ om til et remix album. Et ‘Mount Remix’.

Alle numrene blev derefter remixet af 12 af mine fans. Nogle af dem er erfarne, andre remixede for første gang. Jeg foretog ingen kvalitative vurderinger, da jeg ønskede at denne idé skulle inspirere mine fans til en kreativ praksis, uden at skulle bekymre sig om kriterier, og derefter få deres kreativitet distribueret på nettet. Jeg nød de reaktioner jeg fik fra remixerne. De har været meget glade for at deltage i den kreative proces.

Albummet blev derefter sat til gratis download på Bandcamp, og remixerne fik derved en nem måde at distribuere deres (og mit) arbejde gennem deres egne web 2.0 platforme. Processen var både inspirerende for mig og remixerne, og remixerne har selv bidraget til at fremme både det remixede materiale og den originale plade.”

Jeg startede projektet i starten af 2010, og EP’en Digital Age blev udgivet igennem Kanel Records i DK og Big Scary Monster Records i UK – CD og (hvid) vinyl. Med den EP havde jeg slet ikke taget stilling til ophavsret som sådan. Efter EP’en spillede jeg meget, og fik rigtig gode kontakter rundt omkring. Blandt andet blev min EP promoveret af Paper Garden Records i USA. Selvsamme pladeselskab udgav efterfølgende mit debut-album ‘Mount Modern’. Albummet blev også udgivet af Big Scary Monsters i UK, af mit eget pladeselskab Father Figure Records i samarbejde med Playground Music, og ligelede Kimi Records i Island.
Pga. det hårde arbejde som jeg har lagt i projektet i efteråret (40 koncerter i September/Oktober/November i 2011) samt nogle rigtig fine anmeldelser i bl.a. Drowned In Sound, er albummet også blevet samlet op af det japanske pladeselskab Friend Of Mine Records, som udgav albummet i februar 2012. Med god gammeldags hårdt arbejde, en masse networking er det lykkedes at finde frem til nogle aldeles gode samarbejdspartnere, og netop fordi at disse partnere elsker musikken, har det været underordnet hvad angår licensen af musikken.

Du kan gratis lytte til Mount Remix (og downloade gratis) her: http://dadrocks.bandcamp.com/album/mount-remix

 

One thought on “Gæsteblog: Dad Rocks! om remix-konkurrencer og stor interesse fra udlandet”

Leave a Reply

Your email address will not be published.